Autojen satelliittiseuranta tyrmättävä

Aloite (4) Kokoomuksen puoluekokoukselle Rovaniemellä 15.-17.6.2012

AUTOJEN SATELLIITTISEURANTA TYRMÄTTÄVÄ

Ajatukset autojen satelliittiseurannasta ovat nousseet säännöllisin väliajoin julkiseen keskusteluun ja vasemmistolaisedustajien haavekuviin. On valitettavaa huomata suomalaisessakin politiikassa huolestuttavailmiö, jossa jopa ministeriöissä on alkanut muodostua kilpailua siitä, kuka rajoittaa yksilönvapautta kaikkein eniten.

Vieläkin huolestuttavampaa on, että sääntelyä harjoitetaan joko verotuksen keinoin tai muutoin sen varjolla, kuten nyt liikenneministeriön selvitystyössä orwellilaisesta satelliittipaikannuksesta. On sääli, että tällaisen taustalla on se, että verotuksen neutraliteettiperiaate ja fiskaaliset tavoitteet on aikapäiviä sitten unohdettu, kun ihmisiä on alettu entistä enemmän ohjaamaan verotuksen keinoin.

Tärkein kokoomuslaisista arvoista on vapaus. Tällainen yksilönvapauden rajoittaminen ja satelliittiseuranta on asia, jota vapaudestaan kiinni pitävien yksilöiden tulee vastustaa viimeiseen saakka. Henkilöiden liikkeiden seurantaan suunnattua satelliittipaikannusjärjestelmää ei tuleottaa käyttöön.

Satelliittipaikannus verotuksen perusteena on ongelmallinen monellakin tasolla. Ensinnäkään teknisesti toimivaa järjestelmää ei oleolemassa, lisäksi sitä olisi helppo huijata parhaimmillaan pelkästään kotitaloustuotteena myytävällä foliolla. Eikä järjestelmän käyttöönottokaan olisi ilmaista. Viimeaikoina tapahtuneiden tietomurtojen myötä olemme joutuneet kohtaamaan sentosiseikan, etteivät henkilötietomme ole sellaisessa turvassa kuin voisiedellyttää. Pahimmillaan tietomurto satelliittipaikannuksella kerättyihin tietoihin vaarantaisi yksilönvapauden loukkaamisen lisäksi myös yksityisomaisuuden.

Hyväksyessään tämän aloitteen puoluekokous velvoittaa kokoomuksen
puoluehallitusta ja puoluejohtoa sekä kehottaa ministeriryhmää ja
eduskuntaryhmää tyrmäämään kaikki henkilöiden liikkeiden seurantaan
suunnatut satelliittipaikannusjärjestelmät ja niiden valmistelu.