Ei uusi tiukennuksia aselakiin

Aloite (1) Kokoomuksen Nuorten Liiton liittokokoukselle 9.-11.11.2012 Oulussa

Aselakia ei tule käyttää poliittisena keppihevosena ja sen tiukentamista ratkaisuna kaikkiin ihmiskunnan ongelmiin. Laillisten aseiden saatavuutta on tiukennettu aselain uudistuksen myötä. Aselakia ei tule tiukentaa nykyistä enempää. Täyskielto ei estänyt 1920-luvulla laittoman alkoholin saantia, eikä se rajoita 2010-luvulla laittomien aseiden saantia. Ongelmat eivät ratkea rajoittamisen ja kieltämisen kautta.

Joidenkin tilastojen mukaan Suomessa kuolee vuosittain noin 130 ihmistä erilaisten henkirikosten uhrina: 16 prosenttia ampuma-aseen, yli puolessa tapauksissa luvattoman sellaisen uhrina. Noin 12 henkilöä menehtyy vuosittain luvattoman aseen luodista. Aselain tiukentaminen ei vaikuta luvattomilla aseilla tehtyihin surmiin, eikä yleisimmällä aseella eli erilaisilla teräaseilla tehtyihin surmiin. Tilastojen valossa täyskiellon vaikutukset ovat sen tavoitteita päinvastaiset: rikosten määrä on kääntynyt radikaaliin nousuun. Vaikka täyskiellon perimmäinen tavoite onkin hyvä, karu fakta on se, että täyskielto ja myös nykyisen aselain tiukentaminen toimisi itseään vastaan.

Aseet on säilytettävä kotona tai vartioidussa tilassa lukkojen takana, erillisissä, murtovarmoissa säilytyskaapeissa. Asekaappeja ei tule viedä metsästysseurojen tiloihin tai ampumaradoille, sillä ne sijaitsevat useimmiten kaukana asutuksesta, ovat vartioimattomia ja näin ollen luvanhaltijoiden koteja turvattomampia paikkoja aseiden säilytykselle. Luvallisten metsästysaseiden saatavuutta ei tule rajoittaa. Sen sijaan myös niiden säilytykseen tulee kiinnittää erityistä huomiota ja kaikki aseet tulisi säilyttää erillisissä lukituissa kaapeissa.

Luvallisten aseiden väärinkäyttöä voitaisiin yrittää ehkäistä sijoittamalla aseet ja ammukset erillisiin lukittuihin kaappeihin. Säilytyksen osalta voidaan toki pohtia tulisiko aseet säilyttää esimerkiksi kahden talouden yhteisessä asekaapissa, jonka avaamiseen tarvitaan kaksi erillistä avainta. Tällainen aiheuttaisi merkittäviä ylimääräisiä lisäkustannuksia rehellisille metsästäjille ja harrastajille, mutta tällöin kukaan ei pääsisi kyseenalaisina hetkinä yksin aseisiin käsiksi.

Pohjanmaan Kokoomusnuoret esittää, että

hyväksyessään tämän aloitteen Kokoomuksen Nuorten Liiton liittokokous
velvoittaa liittohallitusta tyrmäämään uudet aselain tiukennukset mediassa
ja eduskuntaryhmässä.