Häjyporvari-blogi 2016 osa 1: Turvallista turvattomuutta

Väärää mieltä

Yhteiskunnallinen keskustelu sisäisestä turvallisuudesta on syksystä saakka pyörinyt turvapaikanhakijateeman ympärillä. Näkökulmasta riippuen puhumme turvallisuudesta tai turvattomuudesta. YLE valitsi jälkimmäisen, kun maaliskuinen A2-keskusteluilta nimettiin Turvattomuus-illaksi.

Tammikuussa sisäministeri Orpo kielsi MTV Uutisille antamassa lausunnossaan Suomen turvallisuustilanteen muuttuneen ratkaisevasti, mutta samaan aikaan huomautti turvallisuusympäristön muuttuneen radikaalisti. Vastuu termien lopullisista määritelmistä jäi kuulijalle. Mikä on aikamme turvallisuusympäristö?

Ainakin osittainen vastaus Orpon näkemykseen turvallisuusympäristöstä lienee tuore Poliisiammattikorkeakoulun selvitys ”Maahanmuutto ja turvallisuus – arvioita nykytilasta ja ennusteita tulevaisuudelle” (2016). Selvityksessä käsitellään yleisesti maahanmuuton vaikutuksia turvallisuuteen ja viranomaistyöhön.

Maahanmuutosta ja siihen liittyvistä ongelmista tulee voida puhua. Nyt keskustelua herättää YLE, jonka tavoitteena on ”saada netissä huutelevat ääripäät samaan tilaan keskustelemaan aidosti”.

Ohjelmateeman julkistamisen jälkeen Saku Timonen kuvasi Imagen blogikirjoituksessaan ”Syntymässä säikähtäneet” tätä toista ääripäätä: ”On verhojen takaa tielle kauhuissaan kurkkijoita ja lapsensa uimahallikäynnit kieltäviä. Löytyy varmasti niitäkin, joiden kotipaikkakunnalla ei asu yhtään ulkomaalaista, mutta jotka silti aseistautuvat jopa ulkohuussireissuaan varten.”

Lopullisen vierailijalistan julkistuksen jälkeen kansanedustajat Nasima Razmyar ja Jani Toivola jättäytyivät pois Turvattomuus-illan ohjelmasta. He eivät halunneet osallistua lähetykseen, ”joka selvästikään ei pyri asialliseen ja tolkun keskusteluun, vaan haluaa turvata katsojamäärät vastakkainasettelulla.”

Puhe sisäisestä turvallisuudesta on täynnä vastakohtia ja vastakkainasettelua. Puhutaan suomalaisista ja ulkomaalaisista, kantaväestöstä ja maahanmuuttajista, mamuista, pakolaisista, turvapaikanhakijoista. Aina löytyy joku, jolle poikkeava mielipiteesi edustaa ääripäätä.

Timosen ääripään kuvaukselle selitys on useassa tapauksessa pelko. Tiedon puute lisää turvattomuutta. Pelko on helppo piilottaa rasististen mielipiteiden alle. Vastaavasti pelko rajoittaa keskustelukumppaneiden valintaa. Asiakeskustelu aiheesta on kuitenkin mahdotonta niin kauan, kun piilotamme pelkoamme ja kun eri mieltä oleva on lähtökohtaisesti väärää mieltä.

Saana Yli-Sorvari
Pohjanmaan Kokoomusnuorten piirihallituksen jäsen

_____________________________________________________________________________

Pohjanmaan Kokoomusnuorten piirihallituksen jäsenet kirjoittavat kuukausittain ajankohtaisista ja puhuttavista aiheista tässä blogissa!