Häjyporvari-blogi 2016 osa 2: Pohjanmaan superkesä ja postin leikkauspalvelu

Posti ilmoitti aloittavansa nurmikonleikkuun. Aluksi ajattelin, että miten valtionyhtiö voi tällä tavalla sekoilla syömällä pienten kiinteistönhuoltoyrittäjien leipää palvelualalla, kun se voisi keskittyä tehostamaan toimintoja omalla logistiikka-sektorillaan ja satsata esimerkiksi Euroopan alueella palveluvientiin ja erikoistoimituspalveluihin. Ajattelin, että siellä ei postin hallinnossa selvästikään osata katsoa omaa takapihaa laajemmalle alueelle. Sittemmin nurmikonleikkauspalvelu kuulostaa oikeastaan aika hyvältä idealta, kun miettii ketkä tästä palvelusta oikeasti hyötyvät ja ketkä sitä käyttävät. Muun muassa maaseudulta ja Lapista löytyy todella paljon yksineläjiä, vanhuksia ja myös sairauden tai vamman vuoksi huonokuntoisia. Kaikki eivät halua asua laitoksessa eikä kaikilla ole sukulaista, joka voisi tai ehtisi leikata nurmikon joka viikko. Myöskään kiinteistönhuoltoyritykset eivät aina halua tai pysty ottamaan pitkien matkojen päähän toimeksiantoja, sillä pienten huoltotoimenpiteiden tekeminen silloin tällöin ei välttämättä ole kustannustehokasta. Eli peukku postille nokkelasta ideasta, joka taatusti muodostuu tärkeäksi asiaksi edellä luettelemilleni ryhmille.

On muuten hullu kesä tulossa, ei pelkästään Seinäjoelle vaan ihan koko vanhan Vaasan läänin alueelle. Eikä sitä superkesää ole tippaakaan liikaa etukäteen hehkutettu.

Jo neljäkymmentä vuotta järjestetty Ilmajoen Musiikkijuhlat starttaa ”festivaalikauden” 10.6 kirjavan ohjelmistonsa kera. Oopperaa ja huippuesiintyjiä päästään nauttimaan yhdeksän päivän ajan. Power Parkin juhannusjuhlat jatkaa heti perään, samalla Kauhavalla käydään yhdet Suomen ensi kesän suurimmista raveista. Raskaammat juhannustanssit tarjoaa legendaarinen Nummirock Kauhajoella. Kesä-heinäkuun vaihteessa alueen suurin tapahtuma, Provinssirock, marssittaa lavalle taatusti tämän hetken kovimman rokkibändin, Rammsteinin. Provinssin kanssa samaan aikaan Kokkolan Mustakarilla juhlitaan hieman tuntemattomampi, mutta paikallisesti suuri Mustakari in Memories.

Heti Provinssin jälkeen Seinäjoella tanssitaan valssia Tangomarkkinoilla kokonaisen viikon ajan. Viikkoakaan ei ehditä hengähtää, kun Seinäjoen uudella OmaSP-stadionilla rokkaa Texasilainen ZZ-top 16.7. Seuraavana viikonloppuna Vaasan Elisa-Stadionilla päästään nauttimaan Walesin tiikerin, Tom Jonesin ja Ruotsin euroviisuvoittaja Carola Häggkvistin karismasta. Vaasassa on tuskin ehditty kerätä kuohuviinipullojen korkkeja, kun Seinäjoen ydinkeskustassa jo biletetään kuin viimeistä päivää kolmipäiväiseksi laajentuneessa Solar Sound Festivaleissa EDM- ja hiphop- musiikin tahdissa. Viiden päivän hengähdyksen jälkeen pärähtää käyntiin niin ikään kolmipäiväinen Seinäjoen Vauhtiajot, joka marssittaa Kirkkokadulle rokki- ja ysärikattauksen unohtamatta tietenkään kilvanajoa kapernaumilla. Muutama päivä myöhemmin maakunnan väki pääsee nauttimaan kahdesta perinteikkäästä, joskin hieman paikallisemmasta tapahtumasta. Lapuan Vanhan Paukun festivaaleista ja Jalasjärven Aukustista. Samaisena viikonloppuna 12-13.8 myös Vaasassa tapahtuu, nimittäin Wasa Open Air tuo Kaarlenkentälle huippunimet kärkenään Manic Street Preachers.

Ehei, festarikesä ei suinkaan pääty elokuuhun. Nimittäin syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna Rytmikorjaamon alueella kajahtaa vielä ilmoille kaksi päivää rap-musiikkia Seinäjoki Hiphop Festivalin toimesta. Missään nimessä ei saa unohtaa Seinäjoen Asuntomessuja (vaikkei se musiikkitapahtuma olekaan), joka vietetään kokonaisen kuukauden ajan Pruukinrannassa koko heinäkuun ajan. Paikalle odotetaan pelkästään Asuntomessuille yli 100 000 kävijää.

Kesällä ei todellakaan tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, sillä luvassa on kaikkien aikojen viihdyttävin superkesä 2016 koko Pohjanmaan alueella.

Tommi Mäki
Pohjanmaan Kokoomusnuorten puheenjohtaja

_____________________________________________________________________________

Pohjanmaan Kokoomusnuorten piirihallituksen jäsenet kirjoittavat kuukausittain ajankohtaisista ja puhuttavista aiheista tässä blogissa!