Häjyporvari-blogi 2016 osa 5: Syksy toi nuorisotyöttömyyden

Syyskuu toi tullessaan ruskan lisäksi 12000 korkeakouluopiskelijaa Vaasaan ja muutaman satatuhatta muuallekkin ympäri Suomen. Samalla keskusteluun nousi perinteinen aihe: nuorten työttömyys. Nuorten itsensä mielestä hommia ei yksinkertaisesti löydy. Väärin. Töitä riittää nyt ja aina, etenkin tietyillä aloilla tilanne on jopa kriittinen ja firmat joutuvat kieltäytymään toimeksiannoista henkilöstöpulan vuoksi.

Kaikille aloille ei tietenkään ihan jokaisen suomalaisen tämänhetkinen koulutustausta riitä. Ei hätää, ainakin toistaiseksi kouluttautuminen onnistuu näppärästi lähes ilmaisen ja maailman parhaan koulutuksen ansiosta. Muutaman satasen kirjekurssejakin saatavilla melkein joka alalta. Listasin tähän omat tärpit:

1. Myyjät, hyvät sellaiset. Niitä Suomesta puuttuu ja paljon. Eikä nyt puhuta pelkästään puhelinmyyjistä. Sellaisia myyjiä jotka saa ihan oikeasti tulosta aikaan eikä vain pyörittele exceleitä ja papereita pöydällä. Suomella parhaat tuotteet mutta surkein myynti

2. Hoiva-ala. Taattu työpaikka nyt ja aina. Lähihoitaja, sairaanhoitaja, lastenhoitaja, vanhustenhoitaja. Töitä riittää, koulutus tietenkin tarvitaan korkeimpiin tehtäviin

3. Kuljettajat ja taksit. Näyttäisi siltä että oma auto ja ajokortti riittää kohta siihen että voi ajaa taksia, loistotienestin paikka nuorille työttömille jos auto pysyy hanskassa

4. BONUS 1: Toiminimiyrittäjäksi ”hanttihomma-alalle” jossa pärjää tiettyyn pisteeseen saakka yleisjantusena ilman älyttömiä koulutuksia. Siivousta, kiinteistöhuoltoa yms. ja ensimmäinen 10000e saa tehdä alv-vapaana per vuosi. Tuota alv-vapaata rajaa voisi nostaa oikeastaan lähemmäs 40000e.

5. BONUS 2: Työnvälitysfirmoihin listoille ja sieltä uutta uraa luomaan eri kanavien kautta. Jobio, Opteam, Staff Point, onhan näitä. Itse näiden kautta nähnyt ja palkannutkin monta todella energistä ja työnnälkäistä nuorta.

Muitakin tulee mieleen mutta tässä ainakin ne varmimmat.

Ps. Kokoomusnuorten liittokokous järjestetään Joensuussa 21.-23.10 ja Pohjanmaalta on  jälleen lähdössä hieno edustus paikalle. Pohjanmaan piirin alueelta liittokokoukselle on esitetty peräti 7 aloitetta aina yliopistojen oppilaskuntien pakkojäsenyydestä edellä mainittuun toiminimen alv-maksurajan nostoon.
Tommi Mäki, puheenjohtaja
Pohjanmaan Kokoomusnuoret

_____________________________________________________________________________

Pohjanmaan Kokoomusnuorten piirihallituksen jäsenet kirjoittavat kuukausittain ajankohtaisista ja puhuttavista aiheista tässä blogissa!