Jäsenkirje – 19. elokuuta 2014

4. Syksyn liittokokous Seinäjoella
5. Seurakuntavaalien ehdokasasettelu on käynnissä

1.Puheenjohtajan pulinat

Istun junassa Seinäjoelle ja katson sateen piiskaamaa ikkunaa. Kesä alkaa olla virallisesti lopuillaan, koulut alkavat ja työt jatkuvat. Mennyt kesä on ollut piirillämme akkujen lataamista. Kevään vuosijuhlat ovat takana päin ja pian starttailemme Seinäjoen liittokokouksen järjestelyjä. Myöhemmin jäsentiedotteessa hieman ensimmäisiä infoja liittokokouksesta. Liittokokouksen järjestäminen on piirillemme suuri rutistus, johon tarvimme paljon auttavia käsiä. Tarkempaa tietoa siitäkin alempana.

Kokoomukselle kesä ei ole ollut hiljaiselon aikaa. Tuore Kokoomuksen puheenjohtaja Stubb linjasi puoluekokouksessa, että seuraavan opetusministerin pitäisi olla kokoomuslainen. Olen vahvasti samaa mieltä. Viime päivinä on uutisoitu siitä, kuinka Rinteen budjettiehdotus leikkaisi eniten yliopistoilta ja tutkimuksesta. Stubb on ottanut kuitenkin tiukan linjan siinä, ettei koulutus-, tutkimus- ja innovaatiorahoituksesta saa leikata.

Laihian kunnanvaltuutettuna mieltä lämmittää erityisesti, että kuntien tehtävien ja velvoitteiden purkaminen on saanut uutta tuulta purjeisiin uuden pääministerin, sosiaali- ja terveysministeri Rädyn sekä kunta- ja liikenneministeri Risikon myötä. Viikko sitten ministeriryhmä vierailikin Seinäjoella ja paikallisissa yrityksissä. Syksyn budjettiriihestä tulee mielenkiintoinen jännitysnäytelmä. Toivottavasti puolueiden poliittisten irtopisteiden kalastelu ei kiihdy kevään eduskuntavaalien lähestyessä.

Kesän perinteisin tapahtuma Vauhtiajo-piknik järjestettiin tänäkin kesänä Seinäjoella ja paikalla oli myös perinteen mukaisesti Paula Risikko. Paula on aloittanut uudessa ministeriössä ja puhkui kesällä intoa uudesta sektoristaan. Pohjanmaan Kokoomusnaiset järjestävät reissun eduskuntaan moikkaamaan Paulaa ja Sankelon Jannea. Lisätietoa tapahtumusta löydät alempaa. Nuoret ovat tapahtumalle tervetulleita sukupuoleen katsomatta.

Syksylle säpinää tuo myös seurakuntavaalit, jotka järjestetään 9.11. Muistathan, että ehdokkaaksi on vielä muutama päivä aikaa ilmoittautua! Eikä näissäkään vaaleissa kannata jättää äänestämättä.

Toivottavasti törmäillään syksyn aikana!

Muistathan, että ajankohtaisimmat päivitykset ja tapahtumat löydät kätevästi piirimme Facebook-sivuilta.

Väkevää syksyn alkua!

Teidän

2. Venetsialaiset pussiskumpat Kokkolassa

Kesä alkaa olla lopuillaan ja huvilakausi päättyy, mutta ei syytä suruun, koska Pohjanmaan Kokoomusnuorten toiminta aktivoituu taas tohinalla. Syksy starttaa, kun Pohjanmaan Kokoomusnuoret lähettävät partionsa valtaamaan Kokkolaa perjantaina 29.8.2014 Kokkolan Venetsialaisiin.

Tule siis ihastelemaan rakettien paukkeeseen kaunista Kokkolaa! Tapahtuma on rennohko ja paikalle voi tulla piipahtamaan illan aikana.

Toivomme lämpimästi joukkoomme paikallisoppaita. Jos olet siis miettinyt millaista toimintamme on ja keitä me ylipäätään olemme, nyt on huikea mahdollisuus tulla ottamaan näistä asioista selvää.

Tarkka paikka tapahtumalle tarkentuu lähempänä tapahtumaa. Seuraa siis Facebookia aktiivisesti.

3. Pohjanmaan Kokoomusnaiset järjestävät matkan eduskuntaan

Pohjanmaan Kokoomusnaiset järjestävät matkan Eduskuntaan 4.9.2014. Vierailulla pääsemme opastetulle kierrokselle eduskuntaan, kyselytunnille sekä tapaamaan Paula Risikkoa ja Janne Sankeloa. Lähtö eduskuntaan tapahtuu piiritoimiston parkkipaikalta torstaina 4.9. klo 7.30 ja pysähdymme Lempäälän Ideaparkiin noin kahdeksi tunniksi syömään omakustanteisesti ja halutessaan siellä voi tehdä myös ostoksia. Lempäälästä jatkamme matkaa Helsinkiin, jossa vierailumme alkaa opastetulla kierroksella klo 15.00. Takaisin Seinäjoelle pääsemme lähtemään noin klo 18-19 aikaan.

Matkan hinta on 30€ ja se maksetaan Pohjanmaan Kokoomusnaiset ry:n tilille.

Sitovat ilmoittautumiset osoitteeseen: anna-riikka.kahkonen@kokoomusnuoret.fi.

4. Kokoomuksen Nuorten Liiton liittokokous Seinäjoella

Kokoomusnuorten liittokokous järjestetään tänä syksynä Seinäjoella Kampus-talon kokoustiloissa 7.-10.11. Piirimme vastaa käytännönjärjestelyistä liittokokous viikonloppuna ja tarvitsemme järjestelyissä vapaaehtoista apua. Pelkkää puurtamista viikonloppu ei suinkaan ole, vaan pääset seuraamaan Suomen vaikutusvaltaisimman poliittisen nuorisojärjestön ylintä päättävää kokousta sekä osallistumaan piirimme järjestämiin iltaohjelmiin.

Jos olet kiinnostunut auttamaan liittokokouksessa, ilmoitathan halukkuudestasi piirimme järjestösihteerille anna-riikka.kahkonen@kokoomusnuoret.fi.

5. Seurakuntavaalien ehdokasasettelu on käynnissä

Seurakuntavaalit järjestetään tänä syksynä 9. marraskuuta. Ehdokashankinta on nyt kuumimmillaan ja Kokoomuksen ehdokasjoukkoon ehtii ilmoittautua 26.8 mennessä osoitteeseen anna-riikka.kahkonen@kokoomusnuoret.fi tai suoraan kuntasi vaalivastaavalle.

Lisätietoa seurakuntavaaleista löydät www.seurakuntavaalit.fi.

Seurakuntavaltuustossa käsitellään nuorille tärkeitä asioita ja se on loistava paikka kerätä kokemusta päätöksenteosta ja vaikuttamisesta.