Kunnan tehtävänä ei ole työllistää

Julkilausuma 11.11.2013
Julkaisuvapaa: heti

POHJANMAAN KOKOOMUSNUORET: KUNNAN TEHTÄVÄNÄ EI OLE TYÖLLISTÄÄ

Kiristyneen taloustilanteen ja riittämättömien verotulojen myötä yhä useammat kunnat ovat joutuneet rahoittamaan yli 530 lakisääteisen tehtävän paisuttamia toimintamenojaan lainarahalla. Liitoskuntien riesana on lisäksi viiden vuoden irtisanomissuoja, joka lähtökohtaisesti vaikeuttaa toiminnan tehostamista. Toimintaa on liian helppo sopeuttaa kuntalaisten ja kunnan kannalta kestämättömillä veronkorotuksilla ja lainarahoituksella. Lisäksi kuntapäättäjien rohkeuden puute vaikeuttaa menoleikkauksien tekemistä.

– Kunnan tehtävänä ei tule olla työllistäminen, vaan palveluiden tuottaminen tehokkaasti, korostaa Pohjanmaan Kokoomusnuorten puheenjohtaja Visa Kananoja. – Kuntalaiset maksavat veronsa laadukkaista ja tehokkaista palveluista, ei siitä, että ne ovat nimenomaisesti kunnan järjestämiä.

Kunnat voisivat hyvinkin olla ohuita tilaajaorganisaatioita, jotka hankkivat kuntalaisten tarvitsemat palvelut tehokkaasti ja edullisesti. Tämä edellyttää myös tilaajaosaamisen huomattavaa lisäämistä.

– Palveluiden järjestäminen ja tuottaminen tulee eriyttää toisistaan, jatkaa piirin varapuheenjohtaja Lotta Kasi. – Tämä pakottaa kuntien avaamaan oman tuotantonsa kustannukset vertailtavaksi muiden kuntien ja yksityisten palveluntarjoajien kesken.

Järjestämisen ja tuottamisen eriyttäminen mahdollistaa julkisen ja yksityisen sektorin nykyistä luontevamman kumppanuuden. Kunnan oman hinnoittelun avaaminen ja joidenkin toimintojen ulkoistaminen tehostaa palveluita ja säästäisi kuntalaisten rahoja.

Visa Kananoja
>> Yhteystiedot

Lotta Kasi
varapuheenjohtaja
>> Yhteystiedot

pohjanmaankokoomusnuoret.fi
>> Ladattava julkilausuma

Julkaistu 12. marraskuuta 2013 sanomalehti Ilkan ja Pohjalaisen nettisivustolla.