Perintöverotuksessa Ruotsin malliin

Aloite (3) Kokoomuksen puoluekokoukselle Rovaniemellä 15.-17.6.2012

PERINTÖVEROTUKSESSA RUOTSIN MALLIIN

Ruotsi poisti perintö- ja lahjaveron vuonna 2005, sillä vero hankaloittaa yritysten sukupolvenvaihdoksia ja aiheuttaa perintöomaisuudenkahdenkertaiseen verotukseen. Perinnön saaja joutuu usein tilanteeseen, jossa vero pitää maksaa heti, mutta perinnön realisoiminen rahaksi ei onnistu myymättä perittyä asuntoa tai perheyritystä.

Yritysten kohdalla perintöveron maksaminen on mahdollista, mutta sen maksamiseksi on itse liiketoiminnasta irrotettava huomattava määrä varallisuutta, mikä aiheuttaa riskejä ja vaikeuksia toiminnan jatkamiselle veron maksamisen jälkeen. Nykyinen veromalli katkaisee yritysten kehityksen ja kasvun, ja pakottaa perinnönsaajat myymään yrityksen ulkopuoliselle, jopa ulkomaiselle ostajalle.

Ruotsin mallin edistää yritysten sukupolvenvaihdoksia ja talouskasvun tukemista. Valtion saama perintöverotulo siirtyy myöhemmäksi, kun perintöä ei veroteta omaisuuden siirtyessä perijälle, vaan vasta myytäessä omaisuutta muusta syystä. Perinnönsaaja ja yritystoiminnan jatkaja ei saa toimintaa aloittaessaan valtavaa verorasitusta, vaan vero peritään vasta, kun omaisuus tai sen osa myydään edelleen ja kun varoja on oikeasti käytössä.

Hyväksyessään tämän aloitteen puoluekokous velvoittaa kokoomuksen
puoluehallitusta ja puoluejohtoa sekä kehottaa ministeriryhmää ja
eduskuntaryhmää valmistelemaan esityksen siirtymiseksi perintöverotuksessa
Ruotsin malliin.