Pohjalaisjuhlaa Lappeenrannassa

Kokoomuksen puoluekokous vietettiin menneenä viikonloppuna Holiday Club Saimaalla Lappeenrannassa. Piirimme edustuksesta vastasivat Tommi Mäki ja Saana Yli-Sorvari sekä paikallisyhdistysten valtakirjoilla Juuso Aaltonen, Manolis Huuki, Ville Ojala ja Riku Hirsimäki.

Puolueen puheenjohtajataistossa voittajaksi selvisi piirissämme laajaa tukea saanut Petteri Orpo. Odotamme jännityksellä, miten ministeripaletti pyörii lähiaikoina. Ainakin sisäministerin paikka on nyt avoinna.

Kiitämme Alexia arvokkaasta työstä puolueen eteen ja Elinaa rohkeudesta ja jämäkkyydestä, jolla hän tuo esiin mielipiteensä ja perustelee ne ansioituneesti. Samaa piirrettä toivoisimme näkevämme politiikassa ehdottomasti enemmän.

Varapuheenjohtajistoon valittiin Antti Häkkänen, Sanni Grahn-Laasonen ja Janne Sankelo. Erityisesti meitä pohjalaisnuoria ilahdutti Kokoomusnuorten entisen puheenjohtajan Häkkäsen valtaisa suosio vaalissa. Myös Pohjanmaan oma Janne Sankelo varmisti paikkansa puheenjohtajistossa hienolla äänipotilla, ja hänellä pyörähtääkin käyntiin jo viides vuosi Kokoomuksen varapuheenjohtajana.

Puoluevaltuuston puheenjohtajana jatkaa niin ikään pohjalaistaustainen Mari-Leena Talvitie. Kokouksessa sinetöitiin myös puoluevaltuuston jäsenten valinta, ja Ville Ojala jatkaa Pohjanmaan nuorten edustusta puoluevaltuuston varsinaisena jäsenenä seuraavan kahden vuoden ajan.

Piirimme aloitenikkarina etukäteen häärännyt Manolis Huuki puolusti piirin kantoja ansioituneesti myös puoluekokouspaikalla. Aloitteemme kansallislaulun uudistamisesta Finladia-hymniin ei tällä kertaa saanut äänten enemmistöä taakseen. Sen sijaan kokousväki oli kanssamme yhtä mieltä siitä, että puolustusmäärärahoja on nostettava.

Erityisen tyytyväisiä voimme olla muiden piirien tai paikallisyhdistysten läpi menneisiin aloitteisiin työehtosopimusten yleissitovuuden ja ylioppilaskuntien pakollisen jäsenmaksun poistamisesta. Kokousväki oli myös yhtä mieltä siitä, että shamppanjat on saatava ruokakauppoihin.

Mielenkiintoisen viikonlopun jälkeen piirihallitus hengähtää hetken. Meidät voi tavata seuraavan kerran Provinssi-viikonlopun yhteydessä Seinäjoella. Tästä lisää lähipäivinä!

Puoluekokousterveisin

Saana Yli-Sorvari