Pohjalaisten kokemuksia puoluekokouksesta

Kokoomuksen puoluekokous järjestettiin Lahdessa 13.-15. kesäkuuta. Pohjanmaan Kokoomusnuoret oli paikalla runsaslukuisesti edustettuna. Ohessa piirin puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja liittohallituksen jäsenen kokemuksia kesän parhaasta puoluepoliittisestafestivaalista.

Puoluekokous piirin puheenjohtaja Lotta Kasin näkökulmasta:

Lahden puoluekokous oli minulle ensimmäinen laatuaan. Viikonlopussa henkilövalintojen ja anarkistien lisäksi jännitti olla vastuussa siitä, että kaikki Pohjanmaan nuoret olivat oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Taisivat toki pätevät delegaatit olla enemmän kartalla kun hösö puheenjohtaja. Kokous oli kuitenkin erinomaisen hyvin järjestetty, eikä valtavan kokoomusmassan liikuttelu paikasta toiseen ollut ongelma. Kokouksen tunnelmaa ja siellä vallinnutta pössistä ja yhteishenkeä on vaikea selittää tai tiivistää. Muutamia huippuhetkiä viikonlopulta, jotka tunnelmaa kuvaavat, on kuitenkin pakko jakaa.

Monet kuvailivat, että pohjalaiset saapuivat kokouspaikalle sellaisella ryminällä, ettei se jäänyt keneltäkään huomaamatta. Kuka pelkää Paulaa -tanssi toi positiivista pöhinää ympärilleen. Paula Risikon reaktio hänen saamaansa äänimäärään oli vähintäänkin riehakas. Hienoa oli, että Paula-tanssia vedettiin hymyssä suin vielä lopullisen puheenjohtajavaalituloksen jälkeenkin. Paulan tekemästä kampanjasta eivoi olla kuin ylpeä!

Ilma lähes värisi jännityksestä puheenjohtavavaalin toisen kierroksen tuloksia odotellessa lauantaina. Tulosten selvittyä koko sali taputti valtaisasti, kukaan ei lähtenyt salista itkien ja Paulan ja Vapaavuoren reagointi tulokseen oli todella ihailtavaa.

Kun puolueen uusi puheenjohtaja Stubb piti linjapuhetta, oli taputusten ja kokoussalin hurmostila määrä jotain uskomatonta. Suuret aplodit sai esimerkiksi jämäkkä tarttuminen oppivelvollisuusiän pidentämisen vastustaminen. Puheensa jälkeen Stubb teki kierroksen kokousväen seassa heittäen ylävitosia. Monilla hymy oli melkein yhtä leveä kuin uudella puheenjohtajalla. Sunnuntai huipentui varmasti monen pohjalaisen mielestä, kun kauhavalainen Janne Sankelo valittiinkirkkaasti jatkokaudelle puolueen varapuheenjohtajaksi. Sankelo-vesipullot pelastivatkin monen sunnuntaiaamun. Iloiseksi teki myös entisen Pohjanmaan Kokoomusnuorten piirin puheenjohtaja Mari-Leena Talvitien valinta puoluevaltuuston puheenjohtajaksi. Eli kävi miten kävi, niin priimaa pukkaa silti tulemaan.

Kun kokous päättyi sunnuntaina Maamme-lauluun, lähti kokoomusperhe yhtenä rintamana eteenpäin. Kohti uutta nousua. Kokonaisuudessa viikonloppua kuvaa hyvin Pohjalaisen otsikko: ”Rakkaus tarttuikokoomukseen”. Todella.

Puoluekokous piirin varapuheenjohtaja Tommi Mäen näkökulmasta:

Puoluekokous oli paljon muutakin kuin politiikkaa, se oli myös ”asiaviihdettä” parhaimmillaan! Kokonaisuudessaan viikonlopun aikana kokoomuskenttä tiivistyi häikäisevän läheiseksi ja jokainen paikalla ollut pystyi takuulla aistimaan kuuluvansa Suomen hienoimpaan ja vaikutusvaltaisimpaan yhteisöön. Lahdessa oli koko viikonlopun havaittavissa erittäin positiivinen tunnelma tiukoista henkilövaaleista huolimatta, mikä näkyi vapautuneena tunnelmana niin kokoussalissa kuin sen ulkopuolellakin.

Kokouksen odotetuin hetki oli uuden puheenjohtajan valinta. Pohjalaisten iloksi Paula Risikko pääsi upeasti toiselle kierrokselle, vaikka viime hetkien ovensuukyselyissä Paula oltiin jättämässä tylysti kärkikaksikon ulkopuolelle. Ennen toista äänestystä käytävillä kohistiin ja tunnelma oli äärimmäisen jännittävä. Hyvin pian vaalien tulos selvisikin ja Kokoomus sai uudeksi puheenjohtajakseen Suomen tämän hetken valovoimaisimman poliitikon, suoranaisen hurmos-Alexin! Mahtinainen Risikko näytti kuitenkin pj-kisassa että usein vahvasti miesvoittoiseksi puolueeksi luonnehdittavassa Kokoomuksessa määrätietoisella ja tehokkaalla kampanjalla mikä vain voi olla mahdollista. Stubbin kansansuosio on tällä hetkellä ilmiö, jota voidaan verrata jopa musiikkimaailman hymypoika Cheekkiin. Lahtelaiset ravintolat olivat varanneet viikonlopuksi kylmiöt täyteen skumppaa ja syystäkin, sillä viimeistään lauantai-iltana Stubbin käskystä viimeisetkin edustajat laittoivat tanssijalat vipattamaan Lahden yössä.

Lahden hotellikapasiteetin jäätyä pieneksi mahtui vahvasti naisvoittoinen Pohjanmaan Kokoomusnuoret nätisti yhteen Omenahotellin huoneeseen. Huoneen jakaminen kolmen naisen kanssa saattaa kuulostaa hyvältä etukäteen, mutta mieli muuttuu nopeasti kun tajuat että suihkussa käyntiin annetaan vähemmän aikaa kuin armeija-aikoina.

Kokoomuksen historiassa käännettiin juuri sivua Kataisen väistyttyä puheenjohtajan paikalta. Tulevaisuus loistaa kirkkaana ja politiittisella kentällä on luvassa taatusti lisää mielenkiintoisia käänteitä lähitulevaisuudessa muun muassa kevään eduskuntavaalien lähestyessä.

Kaiken kaikkiaan itselle hyvin mieleenpainuva ensimmäinen puoluekokous!

Puoluekokous Ville Ojalan näkökulmasta:

Olin odottanut elämäni toista puoluekokousta malttamattomana koko kevään ajan. Jännitys olikin erittäin korkealla saapuessani Lahteen. Kokoomuksen ympärillä oli koko puheenjohtajakampanjoinnin ajan ollut positiivinen ilmapiiri. Olisipa puheenjohtajaksi valittu Stubb, Vapaavuori tai Risikko, Suomi olisi saanut hänestä loistavan pääministerin.

Lähtökohdiltaan Kokoomuksen puoluekokous oli hyvin erilainen verrattuna Rovaniemellä kesällä 2012 järjestettyyn puoluekokoukseen. Tämän vuoden kokouksessa median kiinnostus oli suurempaa, kokousedustajia oli ennätyksellisen paljon sekä työtä puoluekokouksen aikana oli hieman enemmän. Olin puoluekokouksessa yksi ääntenlaskijoista, joka toi oman lisämausteensa viikonlopulle.

Toimin kuluvana vuonna Kokoomuksen Nuorten Liiton liittohallituksessa, joten puoluekokouksessa mielenkiinto kohdistui tarkasti liittomme tekemien aloitteiden kohtaloon. Kokoomusnuoret teki aloitteita puoluekokoukselle sääntelyn vähentämisen, tasa-arvoisen ja kannustavamman tuloverotuksen sekä yksityisyyden puolustamisen puolesta. Näistä kaksi ensimmäistä menivät hienosti läpi!

Puoluekokouksen ehdoton kohokohta varmasti jokaisella oli lauantain puheenjohtajavalinta. Oma suosikkini puheenjohtajaksi oli kotikaupunkini ehdokas Paula Risikko. Tunnelma, fiilis ja riemu olikin ylimmillään Paulan päästyä hienosti toiselle kierrokselle Alexander Stubbin kanssa. Toisella kierroksella Stubb vei kuitenkin pidemmän korren.

Puheenjohtajaksi valitun Alexander Stubbin linjapuhetta oli hienoa kuunnella. Puhe keskeytyi useaan otteeseen yleisön raikuviin suosionosoituksiin. Oppivelvollisuuden nostamisen peruminen oli yksi kokousyleisöä riemastuttavista asioista. Linjapuheensa jälkeen Stubb lähti kiertämään kokouspaikkaa tehden ylävitosia ihmisten kanssa. Tällaista ilmiötä ei varmasti ole nähty aikaisemmin Suomen politiikassa. Stubbin puheista jäi myös mieleen yksi osuva lausahdus: ”Ei tätä maata ole koskaan marisemalla rakennettu”.

Henkilökohtaisesti odotin myös sunnuntaina ohjelmassa ollutta puoluevaltuuston nimeämistä. Pohjanmaan Kokoomus esitti allekirjoittanutta puoluevaltuustoon seuraavalle kahdelle vuodelle. Tämän myöspuoluekokous nuiji päätöksekseen.

Kokoomusväelle tapahtui viikonlopun aikana paljon. Sunnuntaina Lahdesta lähti ympäri Suomen kolkkia entistä tiiviimpi kokoomusperhe. Tässä porukassa on voimaa, taitoa ja tahtoa rakentaa Suomesta vieläkin parempi paikka elää, asua ja yrittää.