Pohjanmaan Kokoomus ry: Kokoomusnuorten Kasi varapuheenjohtajaksi, Kananoja piirihallitukseen

Pohjanmaan Kokoomus ry:n tiedote 21.11.2013

JUSSI TAITTONEN POHJANMAAN KOKOOMUKSEN PUHEENJOHTAJAKSI

Pohjanmaan Kokoomuksen piirikokous valitsi järjestön uudeksi puheenjohtajaksi kuortanelaisen Jussi Taittosen. Hän on piirin puheenjohtaja toisessa sukupolvessa, sillä hänen isänsä Reijo Taittonen toimi samassa tehtävässä jo 1970-luvulla. 51-vuotias rehtori sai eniten ääniä jo ensimmäisessä vaalissa, jossa olivat ehdolla myös alavutelainen Pauli Talvitie, kristiinankaupunkilainen Mikael Perjus ja alajärveläinen Jukka Joensuu. Suomen Yrittäjäopistolle Kauhavalle ennätyssuuren kokousväen kerännyt piirikokous valitsi Taittosen puheenjohtajaksi toisella vaalikierroksella 75 äänellä. Vastaehdokkaana ollut Pauli Talvitie keräsi taakseen 50 ääntä.

Piirin varapuheenjohtajiksi valittiin laihialainen Lotta Kasi ja lapualainen Wilhelmiina Kukkamo. Kaikki puheenjohtajistossa ovat uusia jäseniä piirihallituksessa. Piirin taloudenhoitajana ja samalla piirihallituksen jäsenenä jatkaa seinäjokelainen Aki Kinnunen. Varapuheenjohtajat ja taloudenhoitaja valittiin yksimielisesti.

Piirihallituksen muille jäsenpaikoille oli runsaasti halukkaita. Valituiksi tulivat kristiinankaupunkilainen Mikael Perjus, kauhavalainen Susanna Saarimaa (uusi), jalasjärveläinen Visa Kananoja, alajärveläinen Jukka Joensuu, seinäjokelainen Mika Soivio, lapualainen Kai Pöntinen, kokkolalainen Matti Kivistö ja laihialainen Janne Laine (uusi).

Kokous antoi seuraavat kannanotot:

POHJANMAAN KOKOOMUS RY
PIIRIKOKOUKSEN KANNANOTTO 1

YHTEISIÄ ELÄKEVAROJA ON HALLINNOITAVA AVOIMESTI

Varsin pienen ajan sisällä kolme suurta työeläkeyhtiötä on saanut osakseen kiusallista julkisuutta, ja kukin täysin omasta syystään. Syntyneet kohut ovat tuoneet näkyviin varsin raadollisen kuvan yhteisiä eläkevaroja hallinnoivien korkeimpien johtajien käyttäytymisestä.

Parhaillaan keskustellaan mm. Kevan johdon ylisuurista työsuhde-eduista. Sitä ennen on puhuttu eläkeyhtiöiden maksamista johdon muhkeista palkkioista ja lähipiirissä tehdyistä isoista asuntokaupoista.

Julkisuuteen tulleiden tapahtumien valossa näyttää selvältä, että suurten eläkeyhtiöiden johto on unohtanut sekä kohtuuden että tehtävänsä vaatimat käytöstavat. Luottamuksen palauttamiseksi päätöksenteon avoimuutta ja toiminnan läpinäkyvyyttä on parannettava selkeästi.

Hallitusohjelman kirjausten ja pitkän suomalaisen perinteen mukaisesti kaikki työeläkeasiat on valmisteltava yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa. Siksi myös esitys eläkeyhtiöiden päätösten läpinäkyvyydestä on ratkaistava kolmikantaisesti.

Pohjanmaan Kokoomuksen piirikokous tukee sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon vaatimusta eläkeyhtiöiden lakisääteisestä läpinäkyvästä päätöksenteosta. Työmarkkinajärjestöjenkin pitää viimeaikaisten tapahtumien perusteella ymmärtää siirtyä mukisematta avoimuuden kannattajiksi.

POHJANMAAN KOKOOMUS RY
PIIRIKOKOUKSEN KANNANOTTO 2

KOKOOMUS JOHDOSSA EU-VAALEIHIN

Suomalaiset luottavat Kokoomukseen Eurooppa-asioiden hoidossa. Viimeisimmän mielipidemittauksen mukaan Kokoomus on saanut parhaimman eurovaalikannatuksen. Kokoomuksen edustajat ovat tehneet hyvää työtä.

Pohjanmaan Kokoomus vaatii, että Suomi toimeenpannessaan EU-lainsäädäntöä käyttää maalaisjärkeä. Turhat tiukennukset vievät voimavaroja ja lisäävät byrokratiaa erityisesti maanviljelijöiden ja yrittäjien keskuudessa. Samalla se syyllistää EU:ta tarpeettomasti, vaikka luomme itse tiukkoja säädöksiä.

Pohjanmaan Kokoomus on pannut ilolla merkille nykyisen ehdokasasettelun ja toivoo vaalipiirin alueelta valovoimaista ehdokasta.