Pohjanmaan Kokoomusnuoret: Biokaasuautoja Vaasaan sekä verotus kannustamaan energiateollisuuden tutkimusta ja kehitystä

Julkilausuma 27.6.2012
Julkaisuvapaa: heti

Kokoomuksen puoluekokous hyväksyi 17.6. Rovaniemellä aloitteen, jonka mukaan yritysten yhteisövero poistettaisiin ja pelkästään yrityksistä ulos jaettua voittoa verotettaisiin. Tällainen verotus ohjaa yrityksiä panostamaan tutkimukseen ja kehitykseen sekä investointeihin. Tämä parantaa myös Suomen houkuttelevuutta tehdä uusia investointeja ja perustaa yritystoimintaa. Erityisesti veroedusta hyötyvät korkeateknologiaan erikoistunut teollisuus.

– Vaasan seudulla tämä tarkoittaisi verotuksenkin kannalta entistä parempia mahdollisuuksia panostaa tutkimukseen ja kehitykseen, mikä hyödyttäisi erityisesti Pohjoismaiden suurimman energiakeskittymää parantaen sen kilpailukykyä ja kasvua, selittää Pohjanmaan Kokoomusnuorten puheenjohtaja Visa Kananoja. Vaasan seudulla on erityinen merkitys tarkasteltaessa jo nykyisiä panostuksia ja investointeja kehitystyöhön, lisäksi alueen teollisuuden liikevaihdon kehitys on koko taantuman ajan ollut huomattavasti koko maan keskiarvoa korkeampaa, veroetu korostaisi entisestään tätä asemaa.

Vaasan seutu on alueen energiateollisuuden sekä aktiivisen edunvalvonnan ja markkinoinnin kautta saavuttanut kansallisesti tunnustetun aseman merkittävänä energiakeskittymänä. Pohjanmaan Kokoomusnuorten mielestä tätä tulee jatkossakin korostaa entisestään ja saada energiatehokkuus ja uusi teknologia näkymään käytännön elämässäkin.

– Kannustamme Vaasan seudun henkilö- ja tavarakuljetusyrittäjiä keskustelemaan mahdollisuuksista investoida keskitetysti vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävään kuljetuskalustoon, kuten biokaasuajoneuvoihin, toteaa Laihian Kokoomusnuorten puheenjohtaja ja Pohjanmaan Kokoomusnuorten varapuheenjohtaja Lotta Kasi. Yhteisten kalustoinvestointien lisäksi tarvitaan polttoainetuotantoa ja -jakelua, minkä kehittämisen osalta kehitystyötä ja investointeja voitaisiin tehdä esimerkiksi Stormossenin jätekeskuksen kanssa. Tällaisilla tulevaisuuteen suuntautuvilla kehityshankeilla korostetaan Vaasan seudun asemaa ja uskottavuutta tulevaisuuden energiamuotojen kehittäjänä ja hyödyntäjänä.

Kannanotto julkaistiin 27. kesäkuuta 2012 sanomalehti Pohjalaisen nettisivustoilla sekä 28. kesäkuuta 2012 painetussa lehdessä.

ENERGIASEMINAARI HERÄTTI KESKUSTELUA

Pohjanmaan Kokoomusnuoret järjestivät yhdessä Laihian ja Vaasan Kokoomusnuorten kanssa energiapäivän tiistaina 26.6. Iltapäivällä pieni ryhmä kokoomusnuoria tutustui Stormossenin jätteenkäsittelykeskuksen toimintaan ja Westenergyn pian valmistuvaan jätteenpolttoasemaan. Tutustumiskäynnin jälkeen kokoomusnuoret järjestivät Vaasan ylioppilastalo Domus Bothnicalla energiaseminaarin. Merinovan markkinointijohtaja Robert Olander esitteli Vaasan energiaklusteria ja siihen kuuluvia yrityksiä. Olanderin mukaan viesti energiakeskittymän kilpailu- ja kasvukyvystä sekä tarpeista on alkanut viime aikoina saavuttaa myös valtakunnantason poliittisia päättäjiä.

Energialähettiläs Tuomas Vanhanen kertoi yleisölle toimenkuvastaan sekä kuluneista kolmesta ja puolesta viikosta Vaasan seudun energiayrityksissä. Työtahti on ollut kiivas, mutta antoisa. Toisinaan itse kokemusten taltiointiin blogimuotoon meinaa jäädä tiukasti aikaa, mutta hän on pystynyt pitämään yllä säännöllistä tahtia kirjoittamisessa. Keskustelun aikana nousi esiin kysymys, voisiko Salossa Nokian irtisanomisten vuoksi työttömiksi jääneet insinöörit työllistyä Vaasan energiateollisuuteen. Vanhasen ja Olanderin mukaan tämä on täysin mahdollista. Illan seminaarin päättivät Josefin Stolpe ja Riina Härkönen Westenergysta, jotka esittelivät pian valmistuvan jätteenpolttolaitoksen toimintaperiaatteita ja tekniikkaa.

Uutinen 27. kesäkuuta 2012 sanomalehti Pohjalaisen nettisivustoilla .

Lisätiedot:

Visa Kananoja