Pohjanmaan Kokoomusnuoret irtisanoutuu Virkkusen lausunnosta

Kansalaisten laaja-alainen kielitaito ja ulkomaisten kulttuurien tuntemus ovat avainasioita pienen kansakuntamme selviytymistaistelussa globaalissa maailmassa. Pohjanmaan Kokoomusnuoret pitää käsittämättöminä opetusministeri Henna Virkkusen lausuntoja Itä-Suomen kielenopetuskokeiluihin liittyen. Virkkunen nostaa marginaaliset kansalliskielemme autuaaksi tekeviksi tulevaisuuden työllistymisen välineinä, samalla kun vetää vessasta iloisesti alas monet maailman valtakielet, kuten englannin, espanjan, venäjän ja saksan.

”On järkyttävää, että useat tahot kuvittelevat ruotsinkielen olevan tulevaisuuden oppi ja autuus”, puhisee puheenjohtaja Anssi Murtonen Pohjanmaan Kokoomusnuorista, ja jatkaa: ”Me uskomme fiksuihin ihmisiin ja luotamme heihin kielivalinnoissaan. Kuka jättäisi opiskelematta omalle uralleen tärkeän kielen?”

Pohjanmaan Kokoomusnuoret tervehtii ilolla muita vapaata kielivalintaa julkisesti tukemaan nousseita tahoja, ja toivoo myös nykyisen asenteellisen kielipolitiikan sijaan keskityttyvän kansakunnan ja sen lapsien kannalta olennaisten kysymysten ratkaisemiseen. Pohjanmaan Kokoomusnuoret kehottaa kansalaisia kysymään eduskuntavaaliehdokkailtaan heidän kantojaan toistaiseksi paljon pakoiltuun pakkoruotsikysymykseen.

Lisätiedot:

Anssi Murtonen