Puheenjohtajan kesäterveiset

Kirjoittaessani tätä saamme nauttia kesän ensimmäisistä lämpimistä päivistä, fiilis onkin oikeutetusti katossa! Tuleva kesä on omalta osalta tähän mennessä ylivoimaisesti kiireisin kolmen työn ja kahden järjestön johtamisen merkeissä. Stressikään ei pääse yllättämään kun osaa ottaa välillä rennosti urheilun ja kavereiden parissa, Vaasan lenkkireitit ja urheiluhallit ovatkin tulleet hyvin tutuksi!

Eduskuntavaalit on ohitse, pöly laskeutunut ja jälkipyykki pesty. Kolmeen kertaan. Pohjanmaan Kokoomus menetti harmillisesti yhden kansanedustajapaikan, se on fakta jota tulee tarkastella kriittisesti lähdettäessä tekemään seuraavia vaaleja. Tämä oli toki jo ennakkoon odotettavissa ja jossain vaiheessa ennakkokaavailuissa Kokoomus olisi saanut suorastaan katastrofaalisesti vain yhden paikan. Hyvissä ajoin vaali-iltana kuitenkin tuli selväksi että kaksi paikkaa säilyy ja toisesta paikasta tultaisiin käymään loppuun saakka tiukka taisto kolmen ehdokkaan kesken. Jännitysnäytelmää kesti aina viimeisille hetkille saakka ja tarkastuslaskennan myötä Kokoomusnuorten puheenjohtaja Susanna Koski nousi ensimmäisen kauden kansanedustajaksi . Eroa Kosken ja Sankelon välille jäi vaivaiset 18 ääntä, melkoista dramatiikkaa siis! Nämä olivat Kokoomusnuorten vaalit. Peräti kolme edellistä liittomme puheenjohtajaa valittiin eduskuntaan, Kosken lisäksi valituksi tulivat emerituspuheenjohtajista Antti Häkkänen sekä Wille Rydman.

Uskallan jo tässä vaiheessa väittää että nykyinen hallituspohja on kykeneväisempi kuin edellisen neljän vuoden aikana koettu kuuden, ja sittemmin enää neljän puolueen hallituspohja. Näyttäisi siltä, että kolme selkeästi ratkaisuja tahtovaa ja hyvin oikeistolaista ajatusmallia edustavaa puoluetta kykenee tekemään niitä ratkaisuja, joita erityisesti edellisessä hallituksessa vasemmistopuolueet olivat jarruttamassa. ”Perus sinimultahallitukseksikin” nimitetty SSS-tiimi tulee olemaan mielenkiintoinen kolmen kauppa. Suomen moottori on yskinyt jo pidemmän aikaa ja koneeseen on vaihdeltu vain öljyjä. Nyt on täydellisen moottoriremontin aika ja paikalle hälytetty huoltotiimi on nimeltään KOK+KESK+PS. Ennakkoarvailuissa veikkailin että etenkin yrittäjien ja maakuntien asemaa huomioidaan hallitusohjelmassa, ja näin kävi. Ohjelmaa tarkasteltaessa läpi paistaa halu ja tahto tehdä työnteko Suomessa kannattavammaksi. Yrittäjävähennys, maksuperusteinen alv, ansiotuloverotuksen kevennys ja autoveron madallus olivat asioita, joihin itse olin erityisen tyytyväinen. Verotuksessa on vielä runsaasti kehitettävää, yksi askel olisi siirtyminen niin sanottuun viron yritysveromalliin ilman yhteisöveroa, jolloin yrityksiä kannustettaisiin tehokkaasti tekemään investointeja kotimaahan. Myöskään runsaat leikkaukset eivät tulleet yllätyksenä Sipilän johtaman talousosaamista. Nyt on aika jokaisen kantaa kortensa yhteiseen kekoon

Politiikankin voi unohtaa hetkeksi ja nauttia kesästä, nähdään festareilla! ;)

Tommi Mäki
Pohjanmaan Kokoomusnuoret