Yhteen arvonlisäverokantaan

Valtiontaloudessa ei ollut hurraamista ennen vaaleja, eikä hallitusneuvottelutkaan ihmeellisiä ratkaisuja ongelmaan tuonut. Kuuden puolueen kiisteltyä verotuksen painotuksista ja leikkaustarpeen suuruudesta, olemme saaneet luettavaksemme mielenkiintoisen budjettiehdotuksen.

Yhtenä esimerkkinä, nytkin lukemasi lehden tilausmaksuun tullaan lisäämään matalimman arvonlisäverokannan mukainen vero. Kenties verokannan muutos nollasta yhdeksään prosenttiin oli poliittinen kompromissi sille, ettei neuvotteluissa syntynyt yhteisymmärrystä arvonlisäverokantojen tarkistamisesta. Tai ehkä hallitusneuvottelijat totesivat maailman ja tiedonvälityksen kehittyneen viidenkymmenen verovapaan vuoden aikana siten, ettei sille ole enää perusteita.

Mitä tämä päätoimittajankin (18.9.2011) kritisoima verokannan muutos tarkoittaa? Yhdeksän prosentin arvonlisävero tuo mukanaan joitain lisäkuluja, joten voitaneen arvioida sen nostavan tilausmaksua noin 10 prosenttia, mikäli se siirretään suoraan hintoihin. Tämä merkitsee 250 euron tilaushintaan 25 euron korotusta vuodessa eli vajaata 7 senttiä päivässä. Korotus ei siis ole ratkaisevan suuri. Puhumalla päivittäin minuutin pidempään matkapuhelimessa kulutat keskimäärin saman verran.

Mielestäni tämä on ensimmäinen oikea askel erilaisten verovapausmenettelyjen purkamisen tiellä. Seuraava askel tulee olla siirtyminen yhteen arvonlisäverokantaan. Tämä näkyy jonkinasteisena korotuksena kirjojen, lääkkeiden, liikunta- ja kulttuuripalveluiden sekä ravintola- ja ateriapalveluiden osalta, mutta alennuksena kaikkien muiden tuotteiden kohdalla.

Tämä ensinnäkin selkiyttää verojärjestelmää, ja toisekseen takaa kaikille tuotteille ja palveluille tasapuolisen verokohtelun. Lisäksi tulkittaessa verotuksen neutraalisuusperiaatetta, verokannan ei tulisi ohjata yksilöä pienimmissäkään määrin valinnoissaan. Näin ollen yksilön valintaa irtomyynti- ja tilaustuotteiden välillä tulee ohjata vain lehden oma hinnoittelu.

Visa Kananoja
Pohjanmaan Kokoomusnuoret ry