Yhteiskunnan paineet hyväpalkkaiseen ammattiin

Koulutus, koulutus, koulutus ja mahdollisimman korkea, jotta on sitten hyvä palkka.

Monelle varmasti tuttu lausahdus, jonka moni on kuullut vanhempiensa, sukulaistensa tai tuttavien suusta. Sanotaanko nyt näin, että saa olla vähintään viisinumeroinen kuukausipalkka, jotta minä opiskelisin sen takia, että saisin hyvän palkan.

Mielummin opiskelen alaa, joka minua kiinnostaa, ja teen sen jälkeen sellaista työtä, jossa viihdyn, eikä minun tarvitse valittaa joka päivä, että ”ei huomenna taas töihin”.

Miltähän mahtaisi tuntua, jos minut olisi pakotettu opiskelemaan lääkäriksi, lakimieheksi tai vaikkapa arkkitehdiksi, jos ei minua kiinnosta mikään näistä. Monet vanhemmat sitten ylpeilisivät, että meidän tyttö onkin lääkäri tai meidän poika onkin lakimies, mutta kuitenkaan se oma poika tai oma tyttö ei sitä työtä tykkäisi tehdä.

Mieluummin olisin vanhempana ylpeä, jos oma lapseni tietäisi, mitä elämässään haluaa tehdä, oli se sitten vaikka siivoojana.

Jos kaikki olisivat korkeasti koulutettuja, kuka tekisi ne perusduunareiden työt? No, monelta vastaus kuuluisi, että ulkomaalaiset tietenkin, mutta samalla myös vastustaa sitä, että ulkomaalaiset tulevat tänne ja vievät suomalaisten työt. Huomaatko sinäkin ristiriidan?

Yhteenvetona voisin sanoa: jokainen opiskelkoon, miksi haluaa ja tehköön työtä, mistä tykkää, mutta toivottavasti kukaan ei opiskele tai tee työtä, mistä itse ei tykkää, vaikka vanhemmat, sukulaiset tai tuttavat haluavat hänestä sellaisen.

Oman tahdon omistaminen on hienointa tässä maailmassa, ja vie elämässä pitkälle.

Tuomas Lahdenperä
Seinäjoen kokoomusnuorten puheenjohtaja